1- اگر در حال تایپ کردن یک متن انگلیسی هستید و به دنبال مترادف یک کلمه خاص می گردید ، کافیست نشانگر را در کنار و یا در زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای Shift + F7 را فشار دهید.با این کار فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمایش داده میشود.
2- اگر فرمت قسمتی از متن را تغییر داده اید ، مثلا رنگ یا نوع فونت آن را عوض کرده اید و حالا میخواهید به همان وضعیت پیش فرض Word برگردانید، میتوانید آن بخش از متن را انتخاب و کلیدهای Ctrl + SpaceBar را فشار دهید.
3- وقتی میخواهید بخشی از متن را انتخاب کنید، میتوانید کلمه Alt را پائین نگه دارید و با ماوس Drag کنید.این کار باعث می شود عمل انتخاب به صورت مستطیل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگیری افزایش یابد.
4- با فشردن کلید Shift + F5 میتوانید به قسمتی از متن که بتازگی تغییری در آن ایجاد کرده اید بروید. فشردن مجدد این کلیدها شما را به قسمتهای تغییر یافته قبلی متن میبرد.
5- در پنجره Print Preview شما میتوانید پیش از پرینت گرفتن ، پیش نمایشی از فایل خود را ببینید.اگر در همین پنجره بخواهید تغییراتی در متن بدهید ، کافیست روی آیکون Magnifier کلیک کنید تا اجازه تصحیح در متن به شما داده شود.
6- اگر میخواهید همزمان دو بخش مختلف از یک Document را ببینید، میتوانید فایل مربوطه را در نرم افزار Word باز کرده، ماوس را بالای فلش موجود در بالای نوار لغزان نگه دارید تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازی با دو فلش در بالا و پائین آن درآید.آنگاه کلیک کنید و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائین بکشید. حال صفحه به دو قسمت تقسیم میشود که در هر دو بخش همان فایل نمایش داده میشود و همزمان میتوانید دو بخش مختلف فایل را ببینید و ویرایش کنید.
7- اگر فایلتان بزرگ است و پیدا کردن مطالب برایتان دشوار است، کافیست گزینه Document Map را از منوی View انتخاب کنید تا فهرستی از عناوین Document شما را نشان دهد. حال با کلیک بر هر عنوان به آن قسمت از فایل خود پرش میکنید.
شرکت پنتون(Pantone) که مرکز اصلی آن در نیوجرسی واقع شده است، منبع و ماخذ معتبر مشهور جهانی در زمینه رنگ است. بیش از 40 سال است که پنتون با محصولات، خدمات و تکنولوژی پیشرو خود الهام بخش متخصصین طراحی در شناسایی رنگها و ایجاد خلاقیت است.
در سال 1963 لورنس هربرت(Lawrence Herbert) موسس شرکت پنتون ، یک سیستم ابتکاری برای تشخیص، تطبیق و ارتباط رنگها ایجاد کرد تا مشکلات مربوط به ایجاد رنگ دقیق و مناسب برای گروه هنرهای زیبا را حل کند. نظر او درباره اینکه هر شخصی طیف رنگی را به شکلی متفاوت می بیند و تفسیر می کند، باعث ایجاد سیستم تطبیق پنتون(PANTONE MATCHING SYSTEM)، کتابی از رنگهای استاندار شد.
پنتون سیستم تطبیق رنگ خود را به سایر صنایع حساس به رنگ مانند تکنولوژی دیجیتال، فشن، مصنوعات، معماری و نقاشی بسط و گسترش داده است. امروزه پنتون در سرتاسر دنیا به عنوان زبان استاندارد تعیین رنگ شناخته شده است.
سیستم تطبیق پنتون یک مرجع بین المللی نهایی و قطعی برای انتخاب، تعیین، تطبیق، تنظیم و کنترل رنگها است.
پنتون و فشن
چهارشنبه سوری نام جشن و آیینی است که ایرانیان در آخرین شب سهشنبهٔ هر سال شمسی برگزار میکنند.
در این شب رسم است که آتش روشن کنند و از روی آن بپرند و در زمان پریدن بخوانند که: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جشن به شکل امروزی ریشهای در قبل از اسلام ندارد. در عین حال، مراسم سنتی مربوط به این روز که از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شدهاست ، در شهرهای بزرگ رو به فراموشی میرود، و جای خود را به آتشبازی و انفجار ترقهها و فشفشهها دادهاست.
برخی آیینها
فال گوش ایستادن
یکی از رسمهای چهارشنبهسوری است که در آن دختران جوان نیت میکنند، پشت دیواری میایستند و به سخن رهگذران گوش فرا میدهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را میگیرند.
قاشقزنی
در این رسم دختران و پسران جوان چادری بر سر و روی خود میکشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود میروند. صاحبخانه از صدای قاشقهایی که به کاسهها میخورد به در خانه آمده و به کاسههای آنها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و حتی پول میریزد.
آتش افروزی
جالبترین و مرسوم ترین مراسم این شب برپا کردن آتش در سر گذرها ، بر سر بامها ویا در حیاط خانه ها می باشد که افراد شرکت کننده در کنار آتش جمع می شوند و همراه با رقص و آواز یک به یک از روی آتش می پرند و جمله «سرخی تو از من ، زردی من از تو» را تکرار می کنند به این معنی که سرخی و تازگی و روشنایی آتش از آن من و زردی و مریضی و بدی من نیز از آن آتش تا در آتش بسوزد و پاک شود.
کوزه شکنی
ما ایرانیان در این شب رسمی داشتیم به نام کوزه شکنی.این رسم به این شکل انجام می شد که در کوزه ای کمی زغال(نشانه سیاه بختی) و اندکی نمک(نشانه شوری چشم) و یک سکه کم ارزش می گذاشتند و بعد از کمی رقص و گرداندن این کوزه به صورت دست به دست ، نفر آخر آن را بر سر بام می برد و از بالا به پایین می انداخت.البته هنوز این مراسم در اکثر خانواده های اصیل ایرانی اجرا می شود .
آجیل و شیرینی
پس از مراسم کوزه شکنی اهل خانواده گرد هم جمع می شدند و به خوردن آجیل مشکل گشا« شامل ۷ نوع خشکبار» و شیرینی می پرداختند و به شادی و تفنن مشغول می گشتند.
مراسمات دیگری نیز در این شب میمون بر پا می شود که به طور اجمالی فقط نام آنها را در اینجا میبرم.
توپ مروارید ، فال گوش ، آش نذری پختن ، آب پاشی ،<<< بخت گشائی دختران!!! >>> ، دفع چشم زخمها ، کندرو خوشبو ، قلیا سودن ، فال گرفتن هم در این شب جزو مراسمات جالب و جذاب می باشد!
چنانکه تورات در سفر خروج باب 11 و 12 ، در روز سیزدهی فروردین (= روز سیزدهم سال نو مصری) از برخورد ستارهی دنباله داری با زمین گزارش میدهد که در فضای زمین درخشیده ، بطوری که در افق ایران هم دیده شده است. بر اثر این برخورد زمین لرزهی سهمناکی روی داده ، آتش فشانها به آتش فشانی پرداخته ، کاخها ویران گشته و بسیاری از مردم جان خود را از دست دادهاند.
مسیحیان هم از آنجا که در آخرین غذای حضرت عیسا (= شام آخر) سیزده نفر بر سر سفره بودهاند و خیانت یکی از آنان موجب مصلوب شدن مسیح گردیده ؛ این عدد را شوم میدانند و هرگز سیزده نفر بر سر یک سفره غذا نمیخورند.
پس از پیروزی انقلاب ایران و تغییر ساختارهای فرهنگی کشور برای ساخت فیلم های سینمایی محدودیت هایی وضع شد از جمله آنها ممنوعیت تماس بدنی بین زن و مرد بود . این محدودیت برای سینماگرانی که می بایست روابطی بین شخصیت های فیلم را در زمان کوتاه و به شیوه تصویری نمایش دهند مشکلاتی را ایجاد می کرد. و موجب می شد تا روابط افراد برای تماشاگر باور پذیر نباشد.
برخی از فیلمسازان این مشکل را با استفاده از هنرپیشگانی که در دنیای واقع هم زن و شوهر بودند حل کردند . از جمله خانم رخشان بنی اعتماد در فیلم زرد قناری و آقای داریوش فرهنگ در سریال سلطان و شبان از خانم گلاب آدینه و آقای مهدی هاشمی در نقش زن و شوهر استفاده کردند و این دو می توانستند در جلوی دوربین هم دست همدیگر را بگیرند.
اما این شیوه هم چند سال قبل ممنوع شد . در سریال کیف انگلیسی در هنگام ضبط سریال خانم لیلا حاتمی و آقای علی مصفا در صحنه هایی با هم دست می دادند ولی هنگام پخش این صحنه ها و حتی برخی از صحنه هایی که این دو در کنار یکدیگر راه می رفتند هم حذف شد.
این محدودیت ها به حدی بود که برخی از کارگردان ها که به فیلمسازان دفاع مقدس مشهور شده بودند برای متهم نشدن به مسائل ضد ارزشی و اخلاقی حتی برای مسائل فرعی هم از شیوه های عجیب و غریبی بهره ببرند.
*در فیلم از کرخه تا راین در صحنه ای آقای علی دهکردی (در نقش جانباز نابینا که برای درمان به آلمان رفته است) در مقابل خانم هما روستا (که نقش خواهر ساکن آلمان وی را ایفا می کرد) با تصور اینکه خواهرش حجاب ندارد کلاه پالتو خواهرش را بر سرش می کشید .در این صحنه به جای خانم روستا یکی از آقایون عوامل صحنه لباس خانم روستا را برتن کرد و در مقابل آقای دهکردی ایستاد. آقای حاتمی کیا دوربین را در بالای سر دو بازیگر قرار داد به نحوی که چهره آن دو مشخص نباشد و آقای دهکردی کلاه پالتو را بر سر هنرور مذکور کشید.(این صحنه در پخش تلویزیونی حذف شد)
*در صحنه ای از فیلم پناهنده ساخته مرحوم ملاقلی پور اینگونه آمده بود که زاپاتا (با بازی آقای احمد نجفی) در حال خفه کردن یکی از فراری ها است. در این صحنه قرار بود که خانم شهره لرستانی در نفش زن آن مرد فراری از پشت با سنگ بر گردن زاپاتا بکوبد تا شوهرش را نجات دهد.
دوربین از پشت احمد نجفی را نشان می داد که از خارج کادر دست خانم لرستانی با سنگ بر آن می کوبد. در هنگام فیلمبرداری این صحنه مرحوم ملاقلی پور لباس خانم لرستانی را بر تن کرده بود و با سنگ بر گردن احمد نجفی زده بود. در واقع دستی که تماشاچی در این صحنه می دید دست مرحوم ملاقلی پور بود.
البته این محدودیت ها در مواردی باعث خلاق تر شدن فیلمسازان هم شد. برخی از آنها مانند خانم رخشان بنی اعتماد به قوه تخیل تماشاچی تکیه کردند و اتفاقا صحنه های جالبی را خلق کردند .
*در فیلم روسری آبی بجای آنکه به شیوه های معمول ازدواج پنهانی کاراکترهایی که آقای عزت الله انتظامی و خانم فاطمه معتمد آریا ایفای نقششان را بر عهده داشتند به نمایش در آید . دوربین تنها پای آن دونفر را که در کنار هم راه می فتند و از روی جوی آب عبور می کردند را نشان داد.
اشاره های برخی دیگر دم دستی تر بود.
*در فیلم نوبت عاشقی ساخته آقای محسن مخملباف در صحنه ای زن و مردی در کالسکه سوار می شوند و دوربین به جای آنکه آن دو را نشان بدهد دو اسب کالسکه را نشان می دهد که سرهایشان را به حالتی که شبیه معاشقه باشد به همدیگر نزدیک می کنند .
*اخیرا فیلمی به نام زن دوم ساخته آقای سیروس الوند در سینماهای تهران در حال اکران است که در آن هم این روابط به گونه مبتکرانه به تصویر کشیده شده است. در صحنه های ابتدایی آقای محمدرضا فروتن و خانم نیکی کریمی بعد از برف بازی و شوخی در برف ها به هم می رسند دوربین از روی آنها رد می شود و دو سگ که در حال گاز گرفتن همدیگر هستند به تماشاچی نشان داده می شود.
واقعا این صحنه در نوع خودش شاهکاری است گمان نمی کنم کسی تا حالا این همه لطافت ، ظرافت و سلیقه(!؟) را یکجا دیده باشد!