X
تبلیغات
رایتل
6 شهریور 1389

بعضی از میوه ها قند دارند و باعث چاقی می شوند،بعضی دیگر بر عکس لاغر می کنند اما تا کنون درباره میوه هایی که چربی را بسوزانند شنیده بودید،آیا این میوه ها را می شناسید.

به گزارش خبر گزاری ایلنا، انواعی از مواد غذایی وجود دارد که به نام " غذاهایی با کالری منفی " (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند.این مواد غذایی نسبت به سایر مواد،انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند.پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند.

مواد غذایی دارای چربی،پروتئین،کربوهیدرات،کالری،ویتامین و املاح هستند.ویتامین ها،بافت های بدن را تحریک می کنند تا آنزیم تولید کنند که این آنزیم ها باعث تجزیه و مصرف انرژی موجود در غذاها می شوند.بنابراین غذاهایی با کالری منفی، غذاهای غنی از ویتامین و املاح هستند که نه تنها باعث مصرف انرژی حاصل از خود می شوند،بلکه انرژی اضافی موجود در طی عمل هضم را مصرف می کنند.البته مصرف اینگونه مواد غذایی زمانی در کاهش وزن مؤثر است که غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی مثل انواع تنقلات، چیپس و ... را مصرف نکنید.

مواد غذایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) یاچربی سوز شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها است که انواع سبزی‌های آن شامل مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج - گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

از میوه های چربی سوز نیز می توان سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه را نام برد.

ولی شاید جالب باشد بدانید برخی از غذاها وجود دارند که می‌توانند متابولیسم بدن را تسریع کرده و در برنامه کنترل و کاهش وزن کمک‌کننده باشند.مصرف این‌گونه غذاها به خصوص اگر همراه با یک برنامه کنترل وزن و تعدیل برنامه غذایی و صد البته به همراه برنامه ورزشی مناسب باشد،بسیار کمک‌ کننده است.شاید بتوان از این منظر که این غذاها حس سیری بیشتر و سریع‌تری داشته و کالری کمتری دارند و به کمتر جذب شدن و یا دفع چربی‌ها کمک می‌کنند،در اصطلاح عامیانه آنها را چربی‌سوز نامید.

اما اگر تصور شما بر این است که با خوردن بعضی غذاها،چربی‌های بدن بلافاصله دفع شده یا می‌سوزند،باید آن را اصلاح کنید.این غذاها که بیشتر از گروه میوه،سبزیجات تازه و غلات سبوس‌دار هستند،به خاطر داشتن فیبرهای محلول در آب یا غیرمحلول در آب (مانند سیب، هویج، پرتقال) و یا به خاطر وجود یک‌سری مواد دیگر (مانند ویتامین C در پرتقال) و همچنین به دلیل کالری کمتر و ایجاد حس سیری زودتر،به این نام شهره شده‌اند.

این غذاها به دلیل داشتن فیبر و الیاف گیاهی حس سیری زودتری به شما می‌دهند و از سوی دیگر باعث می‌شوند جذب قند از موادغذایی کندتر صورت بگیرد و به دنبال این،دفع چربی را تسریع می‌کنند.بنابراین چون مقداری از غذای مصرفی و از جمله چربی همراه با آن دفع می‌شود و ضمنا کالری کمی هم از مصرف آنها عایدتان شده،بدن چربی‌های اضافی خود را می‌سوزاند تا از کالری تولید شده آنها برای امور روزانه خود استفاده کند.

به خاطر همین خاصیت است که در رژیم غذایی که برای افراد چاق و دارای چربی خون در نظر می‌گیرند،توصیه می‌شود غذاهای یاد شده مثل نان سبوس‌دار و میوه و سبزیجات تازه از جمله سیب را حتما استفاده کنند تا روند جذب غذای‌شان کندتر شود و بدن برای جبران کالری مورد نیاز خود از ذخایر چربی استفاده کرده و آن اتفاق خوب،یعنی کاهش وزن به مرور زمان رخ دهد.

به گزارش ایلنا،بعضی از افراد از آب‌غوره یا سرکه سیب و یا موارد مشابه به صورت ناشتا و یا در انتهای شب به این منظور استفاده می‌کنند و انتظار دارند بدون اصلاح رژیم غذایی یا فعالیت متناسب،تنها با این کار لاغر شوند. این مواد حالت اسیدی دارند و مصرف‌شان برای آنهایی که تاخیر هضم غذا دارند توصیه می‌شود و در طب سنتی‌ ما خواصی برایشان ذکر شده است اما تصور اینکه این مواد چربی‌ها را می‌سوزاند،اشتباه است و هیچ منبع کافی علمی برای دفاع از این خاصیت ذکر شده نداریم.پس به این بهانه که با خوردن چند غذا می‌توان لاغر شد،نمی‌شود ار رژیم گرفتن و ورزش کردن شانه خالی کرد.