ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

اضطراب و ترس چه نقشی در زندگی ما دارد؟

چه طور به زندگی نگاه می‌کنید؟

... گفت: هر روز عصر، انگار دلم را درون تشتی می‌گذارند و آن را مانند لباسی می‌شویند. مدام دلم شور می‌زند، انگار که آن را در دریاچه نمک انداخته باشند.

انگار که در وسط سینه‌ام چاهی قرار دارد که دائم ریزش می‌کند. احساس می‌کنم قلبم می‌خواهد از حلقم بیرون بیاید.

آنقدر بی‌قرارم که یک جا بند نمی‌شوم. همیشه گوش به زنگ خبرهای بد هستم. خلاصه دردی دارم که هیچ کس آن را درک نمی‌کند.


شما چگونه آدمی هستید؟

ادامه مطلب ...

چطور می خندیم؟

انسان خندیدن را دوست دارد. هر انسان بالغ به طور متوسط در روز 17 بار می خندد و همین علاقه انسان به خندیدن است که باعث پدید آمدن جوک و طنز و حتی کمدی شده است. خندیدن برای ما نشاط آور است و به همین خاطر به خندیدن علاقه داریم. اما جالب است بدانید انسان ها تنها موجوداتی هستند که می خندند.. خندیدن مکانیزم پیچیده ای دارد که در عین حال می تواند دوای درد بسیاری از دردها باشد و دانشمندان هنوز هم معتقدند که خنده می تواند در درمان بیماری ها مؤثر باشد. خنده چیست؟ خنده از دو قسمت تشکیل شده است که یکی به حالت صورت و دیگری به صدایی که تولید می شود اطلاق می شود. وقتی ما می خندیم، مغز دستور این عمل ها را صادر می کند و اگر شدیدتر بخندیم، دستوراتی برای تکان خوردن دست ها و پاها نیز صادر می شود. هنگام خنده 15 ماهیچه صورت به حرکت در می آیند که مهم ترین آنها مکانیزم حرکت لب های بالای شماست. ماهیچه های حلق شما دچار انقباض می شوند و به همین علت شما دچار بریده نفس کشیدن می شوید. گاهی اوقات در حالت های شدید خنده مجراهای اشکی شما هم وارد کار می شوند و در حالی که شما از شدت خنده دهان خود را برای گرفتن اکسیژن بیشتر باز و بسته می کنید صورت تان هم از اشک خیس می شود و حتی رنگ چهره تان به قرمز تغییر می کند و صداهای عجیبی نیز تولید می کنید.

ادامه مطلب ...

داستـان بهـرام رادان و سنتــوری

سنتوری، فیلمی است که فیلمسازش عصاره سینمای ایران می‌باشد، داریوش مهرجویی... ایرانیان از تمامی فیلم‌های او خاطره دارند. اسامی این فیلم‌ها را بخوانید: «مهمان مامان، بمانی، دختر دایی گمشده، مگس، درخت گلابی، لیلا، پری، سارا، بانو، هامون، شیرک، اجاره‌نشین‌ها، دایره سینما، پستچی، آقای هالو، گاو و الماس» و حالا حکایت «سنتوری» فیلمی که قرار بود سوم مردادماه به سینماها بیاید، اما دوباره به مانند چند مرحله پیش که هر بار قرار بود، اکران شود، بنا به دلایلی دوباره اکران نشد... حال مردم و علاقه‌مندان به سینما تشنه فیلم جدید مهرجویی هستند. این فیلم در جشنواره فیلم فجر، حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال خود داشت. به خصوص زمانی که در جشنواره 85، نتوانست عنوان بهترین فیلم جشنواره را کسب کند. «بهرام رادان»، به خاطر بازی در این فیلم، طی سه سال اخیر، دومین سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و زمان دریافت جایزه، به هیئت داوران اعتراض و اعلام کرد که داوران جشنواره، یک‌بار دیگر
فیلم «سنتوری» را ببینند... البته بعدها رادان گفت که قصد بی‌احترامی به هیئت داوران نداشته و در گوشه‌ای از توضیحات خود بیان داشت که: دوستان، حکایت من حکایت دیگری بود، زمانی که برای سنتوری کاندیدا شدم، تعجب نکردم!

اما وقتی که دیدم این فیلم تنها در دو رشته نامزد دریافت جایزه شد، شگفت‌زده شدم. در صورتی که به گفته بسیاری از کارشناسان، سنتوری بهترین فیلم مهرجویی است و سپس گفت: گفتم مهرجویی بزرگ، بی‌نیاز از جایزه است و برخی ناراحت شدند، هنوز هم بر این باورم که جایزه نیازمند مهرجویی است.برای رسیدن به این باور که چرا «سنتوری» یکی از اثرهای به یادماندنی مهرجویی است، بهتر است، ابتدا این کارگردان بنام کشور را بشناسیم و سپس درباره سنتوری بنویسیم.

ادامه مطلب ...

گفتگو با اولین خلبان زن ایرانی

علاقه و عشق به پرواز در اغلب انسان‌ها از پیدایش تاریخ وجود داشت و سرانجام با پیشرفت علم، این آرزو به واقعیت بدل گشت. پس از این‌که انسان توانست ابتدا با بالن و چتر به پرواز دربیاید، هواپیما اختراع‌شد، هواپیماهای کوچک دو موتوره که با چند فرمول ریاضی‌وفیزیک،یک جسم آهنی‌ بر‌فراز‌ آسمان‌ها قرار گرفت و‌پس از آن با پیشرفت تکنولوژی و روند رو به رشد انقلاب صنعتی، این هواپیماهای کوچک جای خود را به بوئینگ‌های بزرگ‌مسافربری داد، جسمی چند صد تنی که در جو قرار می‌گرفت. اما چه کسانی آرزوی پرواز دارند...

به طور حتم در خانواده خودتان هم با پسر بچه‌هایی برخورد کرده‌اید که عاشق پرواز و خلبانی هستند، تا جایی که هرگاه از آنان بپرسید، دوست دارید، بزرگ شوید، چه کاره شوید؟
می‌گویند: خلبان. عشق به پرواز و خلبان شدن به طور معمول از کودکی با پسر بچه‌ها همراه است که البته همه‌شان به این شغل و حرفه سخت نمی‌توانند برسند و تنها عده‌ای از آنان با استفاده از علم و امکانات به این حرفه رو می‌آورند. اما در جهت مخالف پسر بچه‌ها، دختر بچه‌ها هستند که اگر از یک میلیون نفرشان بپرسید، وقتی بزرگ شدید، دوست دارید چه کاره شوید، شاید یک نفرشان بگوید «خلبان»... نه تنها در ایران، بلکه در تمامی دنیا این‌گونه است، با این حال در کشورهای غربی، زنان زیادی هستند که علاقه‌مند به خلبانی هستند و این حرفه را ادامه می‌دهند که با این حال نسبت به مردان از آمار بسیار کمی برخوردارند. اما اگر بخواهیم به این آمار در ایران نگاهی بیندازیم، بسیار تعجب‌ برانگیز است. چرا که زنانی که می‌‌خواهند خلبان شوند بسیار انگشت‌شمار هستند از این رو دلمان می‌خواهد شما را با یک خلبان زن آشنا کنیم، به سراغ اولین خلبان زن ایرانی رفتیم که پیش از انقلاب مدارک خلبانی خود را اخذ کرد. او و شوهرش هر دو خلبان هستند و از پرواز لذت می‌برند.

 

ادامه مطلب ...

مغز انسان در لحظه بیدار شدن از خواب همانند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در لحظه بیداز شدن انسان از خواب، بخش موسوم به ساقه معز شروع به ارسال ماده‌ای موسوم به "اکسید نیتریک" به بخش دیگری از مغز موسوم به "تالاموس" کرده و "تلاموس" نیز این ماده را به سایر نقاط مغز می‌فرستد که محققان این فرایند را به اجرا شدن "سیستم‌عامل" یا "بوت شدن" در رایانه‌ها پیش از آغاز فعالیت آنها، تشبیه می‌کنند.

به گزارش سایت اینترنتی "لایو ساینس"، رایانه پیش از اجرای برنامه‌های پیچیده، سیستم‌عامل خود را راه‌اندازی و به اصلاح "بوت" می‌شود و در مغز انسان نیز "اکسید نیتریک" سبب بروز وضعیتی شده که در پی آن مغز برای انجام محاسبات پیچیده‌تر آماده می‌شود.

در لحظه بیدار شدن انسان در صبحگاه، حواس مختلف انسان حجم زیادی از اطلاعات را در رابطه با نور خورشید، صدای زنگ ساعت و مواردی از این قبیل به مغز می‌فرستند که تمامی این اطلاعات باید در مغز پردازش و سازمان‌دهی شوند تا مغز بتواند محیط اطراف را درک کرده و برای انجام فعالیتهای روزانه پیچیده‌تر آماده شود.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه "ویک فارست" در آمریکا و با هزینه موسسه ملی چشم این کشور صورت گرفته نشان می‌دهد تصورات قبلی از عملکرد مولکول کوچک و دو اتمی "اکسید نیتریک" و همچنین وظایف "تالاموس" در مغز چندان صحیح نیست.

پیش از این تصور می‌شد "تالاموس" در مغز تنها همانند دریچه‌ای عمل می‌کند که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اعصاب بدن از آن به بخش "کورتکس" مغز هدایت می‌شوند و اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که "تالاموس" نقش کنترلی نیز داشته و بر اطلاعات ورودی و خروجی مغز نظارت می‌کند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند حواس پرتی و "شیزوفرنی" که با میزان هوشیاری بیمار ارتباط دارند، کمک کرده و همچنین به فهم این مطلب که انسان چگونه محیط اطراف خود را درک می‌کند، کمک کند.

گزارشی از این تحقیقات جدید در شماره هفته گذشته از نشریه "نئوروساینس" به چاپ رسیده‌است.