ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

دیوار چین

دیوار بزرگ چین یا دیوار افسانه ای چین با طول تقریبی حدود۷ هزار و۳۰۰ کیلومتر است . این دیوار مجموعه ای از استحکامات ، حصار ها و برجهای دیده بانی ای است که از قرن چهاردهم تا قرن هفدهم میلادی در چین ساخته شد.

 

بخش عمده این دیوار به دستور امپراتوران سلسله مینگ و برای حفاظت از چین در برابر اقوام ترک و مغول ساخته شد. این دیوار در محل دیوارهای کوچکتری ساخته شد که در قرن سوم پیش از میلاد در برابر هجوم اقوام بیابان گرد مغولستان و منچوری امروزی توسط امپراتوران سلسله کین بنا شد و به وسیله امپراتوریهای هان(۲۰۶ قبل از میلاد تا۲۴ بعد از میلاد)، وی(۵۴۳-۳۸۶ بعد از میلاد)، کو(۵۷۷-۵۵۰ بعد از میلاد)، سوی(۶۱۸-۵۸۱ بعد از میلاد)، لیائو(۱۱۲۵-۹۱۶ بعد از میلاد)، جین(۱۲۳۴-۱۱۱۵ بعد از میلاد) تکمیل، تقویت و گسترش یافت . یونسکو در سال ۱۹۸۷ این دیوار بزرگ افسانه ای را به خاطر اهمیت فراوانش از نظر معماری و تاریخی در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
در یک نظر سنجی غیر رسمی از طریق اینترنت حدود ۱۰۰ میلیون رأی دهنده دیوار چین را جزو عجایب هفتگانه جهان در معماری برشمرده اند.
برخلاف استحکامات اولیه در سلسله کین، بنای ساخته شده در سلسله مینگ به علت استفاده از انواع آجر ها و سنگ به جای خاک مقاومتربود.
به علت هجوم های متوالی مغول ها سلسله مینگ مبالغ قابل توجهی را به تعمیر و مقاومتر کردن دیوار اختصاص می داد. بخشهای نزدیک بیجینگ پایتخت سلسله مینگ مخصوصاً مقاومتر بود. میزان مصالح بکارگرفته شده در دیوار چین بقدری است که می توان با چیدن آنها کنار یکدیگر۵ بار کره زمین را دور زد.


ساخت این دیوار از (شانهایگوان) شروع شد و پس از عبور از ده ها کوه، دشت، رودخانه و دره های مختلف از۵ ایالت و۲ منطقه حکومتی مستقل عبور کرده و در گانسو پایان یافت. متوسط عرض دیوار چین۶ متر وارتفاع آن۱۰ متر است و در برخی مکانها، پهنایش تا اندازه ای است که۱۰ سرباز می توانند در کنار یکدیگر از آن عبور کنند. بخش های اشاره شده در زیر از قسمت های بازسازی شده دیوار چین هستند که غالباً توسط توریست های امروزی بازدید می شوند:
▪ گذرگاه شمالی در گذرگاه جویونگ گوان که به بدلینگ معروف است. هنگامی که چینی ها از این دیوار برای دفاع از سرزمینشان استفاده می کردند سربازان زیادی برای محافظت از پایتختشان دراین گذرگاه می گماشتند. گذرگاه شمالی از سنگ و آجرهای ساخته شده از خاک تپه های اطراف ساخته شده بود. این قسمت از دیوار دارای ۷‎/۸ متر ارتفاع و۵ متر پهناست.
▪ یکی از جذاب ترین بخش های دیوار بزرگ چین جایی است که دیوار از دامنه های بسیار پرشیب بالا می رود. نام این منطقه جینشانلینگ است که حدود ۱۱کیلومتر می باشد و ارتفاع آن در نواحی مختلف از ۵متر تا ۸متر می رسد. وانگچینگلو یکی از ۶۷ برج دیده بانی جینشانلینگ می باشد که ارتفاع آن ۹۸۰ متر بالاتر از سطح دریاست.
▪ دیوار بزرگ موتیانیو در جنوب شرقی جینشانلینگ در حدود ۲‎/۲۵ کیلومتر از جنوب شرقی تا شمال غربی در میان کوه های پر شیب و سربه فلک کشیده پیچ خورده است. این دیوار از غرب به گذرگاه جویونگ گوان و از شرق به گوبیکو متصل است.
▪ بخش جالب دیگر در انتهای شرقی دیوار جایی که نخستین گذرگاه دیوار بزرگ در شانهایگوان (نخستین کوهی که دیوار از آن بالا می رودساخته شده است قرار دارد. دیوار بزرگ شانهایگوان به عنوان «موزه بنای دیوار بزرگ» نامیده می شود چون که معبد «منگ جیانگ نو» در آنجا قرار دارد. این معبد در دوره سلسله سانگ ساخته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد