سینمای ما - مصطفی جلالیفخر:
مکانیسمهای دفاعی، واکنشهای ناخودآگاهی هستند که به منظور کاهش اضطراب و تطابق بهتر فرد از طریق تغییر مسیر در درک و تعریف واقعیت بروز داده میشوند. این مکانیسمها نه فقط در افراد نابهنجار و دچار اختلال بلکه در افراد سالم و بیمار نیز برای حفظ یکپارچگی در مقابل حقایق عمدتا ناگوار دیده میشوند. در واقع هنگام بهرهگیری از این دفاعهای روانی، شخص به خودش دروغ میگوید به نحوی که خود آن را ادراکی واقعی و تفسیر حقیقی به حساب میآورد و قبول میکند. "در باره الی" در بارهی آدمهایی از طبقهی متوسط و بورژوآ است که در دل واقعیت عینی زندگی ترجیح دادهاند تا با سیماچههای خود زندگی کنند. به تدریج که فیلم جلو میرود و به ویژه پس از گم شدن الی، حفرههای هویت در آنها بارزتر میشود و توان حفظ ماسکهای شخصیتی خود را ندارند.