هنگامی که شاهکارهای مهندسی را میشماریم، شاید کمتر به تونلها توجه داشته باشیم.
اما تونلها به خصوص آنهایی که از زیر آبراههها میگذرند،سازههایی فوقالعاده هستند.
تونلسازی زیرآبی مدرن با ساختن لولهای غوطهور درون یک مجرای از پیش حفرشده روی بستر رودخانه یا دریا آغاز میشود.
برای انجام این کار بخشهای پیشساخته از لوله فولادی در محل شناور و بعد تحت هدایت به درون این مجرا در بستر آبراهه فرو برده میشوند.
این تکنیک برای اولین بار در سال 1903 برای ساختن تونل زیر رودخانه دیترویت در آمریکا به کار برده شد.
طولانیترین تونل از هر نوع نیز در امریکا قرار دارد. تونل آبرسانی دلاور غربی شهر نیویورک 169 کیلومتر طول دارد.
اما اگر منظور تونلی باشد که بتوان با ماشین در آن زیر بستر دریا حرکت کرد، باید سری به ژاپن بزنید.
طولانیترین تونل زیردریایی، تونل سیکان است که جزیره اصلی ژاپن یعنی هنشو را به جزیره شمالی هوکایدو متصل میکند و 53.8 کیلومتر طول دارد و 14.3 کیلومتر آن زیر آب است.