ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

مغز انسان در لحظه بیدار شدن از خواب همانند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در لحظه بیداز شدن انسان از خواب، بخش موسوم به ساقه معز شروع به ارسال ماده‌ای موسوم به "اکسید نیتریک" به بخش دیگری از مغز موسوم به "تالاموس" کرده و "تلاموس" نیز این ماده را به سایر نقاط مغز می‌فرستد که محققان این فرایند را به اجرا شدن "سیستم‌عامل" یا "بوت شدن" در رایانه‌ها پیش از آغاز فعالیت آنها، تشبیه می‌کنند.

به گزارش سایت اینترنتی "لایو ساینس"، رایانه پیش از اجرای برنامه‌های پیچیده، سیستم‌عامل خود را راه‌اندازی و به اصلاح "بوت" می‌شود و در مغز انسان نیز "اکسید نیتریک" سبب بروز وضعیتی شده که در پی آن مغز برای انجام محاسبات پیچیده‌تر آماده می‌شود.

در لحظه بیدار شدن انسان در صبحگاه، حواس مختلف انسان حجم زیادی از اطلاعات را در رابطه با نور خورشید، صدای زنگ ساعت و مواردی از این قبیل به مغز می‌فرستند که تمامی این اطلاعات باید در مغز پردازش و سازمان‌دهی شوند تا مغز بتواند محیط اطراف را درک کرده و برای انجام فعالیتهای روزانه پیچیده‌تر آماده شود.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه "ویک فارست" در آمریکا و با هزینه موسسه ملی چشم این کشور صورت گرفته نشان می‌دهد تصورات قبلی از عملکرد مولکول کوچک و دو اتمی "اکسید نیتریک" و همچنین وظایف "تالاموس" در مغز چندان صحیح نیست.

پیش از این تصور می‌شد "تالاموس" در مغز تنها همانند دریچه‌ای عمل می‌کند که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اعصاب بدن از آن به بخش "کورتکس" مغز هدایت می‌شوند و اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که "تالاموس" نقش کنترلی نیز داشته و بر اطلاعات ورودی و خروجی مغز نظارت می‌کند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند حواس پرتی و "شیزوفرنی" که با میزان هوشیاری بیمار ارتباط دارند، کمک کرده و همچنین به فهم این مطلب که انسان چگونه محیط اطراف خود را درک می‌کند، کمک کند.

گزارشی از این تحقیقات جدید در شماره هفته گذشته از نشریه "نئوروساینس" به چاپ رسیده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد