ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

ღ..پشت این چشمان سبز..ღ

*♥*Princess Of My Own Kingdom *♥*

مراقب کلاهبرداران بین المللی باشید

همه ما افسانه های کهن را در کودکی شنیده ایم. در این داستان ها قهرمان داستان ناگهان گنجی را پیدا می کند و  یک شبه از زمین به بالای ابرها می رود. رویای یافتن نقشه گنج رویای کودکی اغلب بچه ها است . رویایی که گاهی تا آخر عمر باقی می ماند.

تصورش را بکنید روزی نامه ای ناشناس را می گشایید و در آن ادعا شده که شما  صاحب ثروتی بی زحمت و گنجی رویایی شده اید و برای کسب این ثروت هیچ کار خاصی نباید انجام دهید کافی است با فرستنده نامه تماس بگیرید تا مبلغی کلان بدون دردسر در اولین فرصت به جیب شما سرازیر شود.

 

کمتر کسی است که در مقابل چنین وسوسه ای بتواند مقاومت کند. هما سعادت روی شانه های شما نشسته است . هر چقدر هم آدم بدبین و شکاکی باشید بازهم این وسوسه کار خودش را می کند هرچه باشد برای کسب این ثروت باد آورده قرار نیست کار خاصی انجام دهید. تازه اگر انسان خیری باشید با این پولی که خودش به سراغ شما آمده چه بسیار کارهای خیری که می توانید انجام دهید .

بارها شنیده اید که افراد موفق یکبار در زندگی شان ریسک بزرگی را انجام داده اند تا به موفقیت برسند . این هم همان ریسکی است که شما باید انجام دهید . با این تفاوت که زیانی متوجه شما نمی شود . بالاخره دل را به دریا می زنید و پاسخ این پیک سعادت را می دهید ودقیقا در همین لحظه در دام یک شیاد حرفه ای افتاده اید ..............

***

در سال  های ابتدایی دهه 70 ، یکی از تاجران فرش بازار تهران  نامه ای را از یک فرد نیجریه ای دریافت کرد. فرستنده نامه مدعی شده بود که آدرس این تاجر خوشنام را از طریق یکی از افراد مورد اعتماد بدست آورده است و چون به سلامت نفس این تاجر ایرانی اطمینان دارد از وی کمک می خواهد تابا هم صاحب ثروتی کلان بشوند . فرستنده نامه مدعی شده بود که وی یکی از زیر دستان نزدیک رئیس جمهور فقید این کشور است و از رئیس جمهور مذکور مبلغی بالغ بر پنجاه میلیون دلار در یکی از حساب های محرمانه (که کسی به غیر از فرستنده نامه از آن مطلع نیست ) باقی مانده است . از آنجا که این پول در جایی ثبت نشده اکنون که صاحب آن فوت کرده است مالک این پول مشخص نیست . بنا بر ادعای فرستنده طبق قوانین این کشور اگر یک نفر نیجریه ای مدعی این پول شود دولت کل آن را مصادره می کند . در حالیکه اگر یک نفر خارجی ادعای مالکیت این پول را داشته باشد پس از انجام تشریفات اداری کل این مبلغ به حساب وی واریز می شود . البته فرستنده نامه تاکید کرده بود که  این پنجاه میلیون دلار باید به صورت 60درصد طرف نیجریه ای و 40 درصد طرف ایرانی بین شان تقسیم شود .

تاجر ایرانی ابتدا قضیه را شوخی تلقی می کند و به آن اهمیتی نمی دهد ولی طرف نیجریه ای باز هم اصرار می کند و از وی می خواهد که اگر حرفش را باور نمی کند  نماینده ای را به نیجریه بفرستد تا از نزدیک دلارها را مشاهده کند. بالاخره تاجر ایرانی با ناباوری بردارش را به نیجریه می فرستد و در آنجا صندوق های حاوی اسکناس های 100 دلاری تا نخورده ای که محافظان مسلح از آن نگهداری می کردند به برادر این تاجر نشان داده می شود .

 ظاهرا قضیه کاملا جدی بود و تنها کاری که این تاجر ایرانی باید انجام می داد ثبت یک شرکت در یکی از کشور های همسایه نیجریه و ارسال یک نامه برای دریافت تمام این پنجاه میلیون دلار بود. بالاخره تاجر ایرانی تسلیم شد و قبول کرد که در این کار با طرف نیجریه ای شریک شود.

ثبت شرکت توسط همان طرف نیجریه ای در کشور بنین انجام شد ( البته پس از ارسال صورتحساب برای تاجر ایرانی) بالاخره موعد تحویل پول ها رسید . در این هنگام طرف نیجریه ای عنوان کرد  که بانک های کشور نیجریه قابلیت ارسال وجه به صورت حواله ای را ندارند و وجوه باید به صورت نقد به بنین منتقل تا در آنجا از طریق بانک های این کشور حواله وجوه انجام شود . البته برای محکم کاری  با وجود آنکه چند محافظ مسلح نیجریه ای (با دریافت حقوق از تاجر ایرانی) پول ها را همراهی می کردند، روی اسکناس ها مهر مخصوصی هم  زده شد تا امکان سرقت آنها نباشد . مهرهایی که به گفته طرف نیجریه ای به شیوه های معمول پاک نمی شدند و برای پاک کردنشان باید از محلولی خاص استفاده می شد که آنهم با هزینه تاجر ایرانی خریداری شد ....

خلاصه به هر بهانه ای  مبلغی از تاجر ایرانی دریافت می شد. و هربار بهانه ای جدید برای عدم تحویل پول ها آورده می شد و بازهم مبلغ بیشتری مطالبه می گردید . یکبار می گفتند محلول پاک کننده باید در یخچال نگهداری شود و چون درست نگهداری نشده فاسد شده وباید مجددا خریداری شود و این امر هم زمان بر است. مرتبه دیگر عدم همکاری مرزبان های نیجریه ای را بهانه می کردند و  خلاصه یکی دو ماهی  این بندگان خدا در کشور بنین سرکار بودند و هر روز صورتحساب جدیدی برایشان ارسال می شد. مثلا هزینه ای که برای هتل از آنها دریافت شد بالای ده هزار دلار بود که به قول خود تاجر ایرانی  این مبلغ  از ارزش کل آن ساختمان خرابه ای که به عنوان هتل استفاده می شد بیشتر بود.

بالاخره پس از گذشت دو ماه و عدم تحویل حتی یک سنت به نمایندگان تاجر ایرانی  کاسه صبر تاجر ایرانی لبریز شد و با دیدن صورتحساب جدید قید هزینه های قبلی اش را هم  زد و از برادرش خواست که به ایران بازگردد. اما این هم پایان ماجرا نبود چون  طرف نیجریه ای وقتی دید که صورتحساب جدیدش پرداخت نشده است ، برادر تاجر ایرانی و همراهانش را که قصد بازگشت به ایران را داشتند ،به اتهام جاسوسی راهی زندان کرد.

 تاجر ایرانی برای خلاصی برادرش به وزارت خارجه متوصل شد ولی کاری از این وزارتخانه هم ساخته نبود چون ایران و نیجریه با هم روابط دیپلماتیک نداشتند . خلاصه تاجر ایرانی مجبور شد حدود یکصدو پنجاه هزار دلار دیگر خرج کند تا برادرش و دو همراه وی را از آنجا نجات دهد.

شکایت این تاجر به ارگان های قضایی هم راه به جایی نبرد ، وزارت خارجه هم با این توجیه که ایران نه در بنین و نه در نیجریه سفارتخانه ای ندارد پیگیری ماجرا را غیر ممکن اعلام کرد. بانک مرکزی هم پس از آگاه شدن از زیان هنگفت این تاجر ایرانی ، در اطلاعیه ای که به برخی روزنامه های کم خواننده داد  از تجار ایرانی خواست تا فریب این گونه کلاهبردارها را نخورند.......

***

از این ماجرا بیش از یک دهه می گذرد آن زمان هنوز اینترنت در کشور و حتی دنیا رواج پیدا نکرده بود. در واقع تاجر مذکور در دام حیله ای بسیار قدیمی افتاده بود . گویا خود آفریقایی ها به آن حقه تاجر اسپانیایی می گویند.

 امروزه با فرا گیر شدن اینترنت نامه های از این دست بسیار زیاد شده اند و شیوه های کاری هم بسیار متنوع تر از گذشته شده اند .  نامه های مشابه بسیاری هر روزه از طریق ایمیل برای افراد مختلف ارسال می شود . نامه هایی که درآنها به شیوه ای مشابه از پول های بی صاحبی که در انتظار شما هستند سخن گفته شده است . می شود تصور کرد که امروز هر دله دزدی با الگو برداری از شیوه های این کلاهبرداران حرفه ای اقدام به خالی کردن جیبب افراد خوش باور می کنند.

دیگر تنها تجار هدف این افراد نیستند هر فرد ساده دل زود باوری می تواند طعمه برای اهداف این کلاهبرداران که اکنون تعدادشان بسیار زیاد شده است باشند.کلاهبرداران تازه وارد نامه های بی هدف را با داستان های مضحکی همچون اینکه شما در یک لاتاری برنده شده اید (لاتاری که شما هرچه به حافظه تان فشار بیاورید بازهم یادتان نخواهد آمد چه مو قع در آن شرکت کرده بودید) را برای افراد از همه جا بی خبر ارسال می کنند. تقریبا هر روز می توانید در میل باکس های یاهو و هاتمیل چنین نامه هایی را ببینید . نامه هایی که مشخص است با متنی واحد برای افراد بیشماری فرستاده شده اند . تنها افراد خیلی خوش خیال ممکن است در دام چنین شیادانی بیافتند . البته این شیادها گاهی ابتکار هم به خرج می دهند و داستان های مهیجی را هم سر هم می کنند. تا چند سال قبل داستان های درون نامه ها  همان مرگ رئیس جمهور نیجریه بود. اما اکنون تنوع داستان ها بسیار زیاد شده است . یکی ادعا می کند کارگزار بانک است و یکی از موکلین ثروتمندش به همراه تمامی وراثش در سانحه هوایی جان باخته است(حتی لینک خبر سقوط هواپیما راهم برای جلب اطمینان شما ارسال می کنند) و اکنون میلیون ها دلار در حساب بانک باقی مانده و کسی نمی داند صاحبش کیست و او در پی فردی قابل اعتمادی در خارج بانک می گردد تا پول بی صاحب را به حسابش واریز کند . دیگری مدعی است نوجوانی یتیم است که هنوز به سن قانونی نرسیده و پدر و مادر ثروتمندش را از دست داده است و اکنون اقوامش می خواهند ثروت وی را از چنگش درآورند و او دنبال یک فرد قابل اعتماد می گردد تا به عنوان طلبکار والدینش معرفی کند تا به این وسیله ارثیه اش در اختیار فردی قابل اعتماد قرار بگیرد تا پس از رسیدن به سن قانونی بتواند ثروتش را پس بگیرد. آن دیگری ادعا می کند که به خاطر جنگ داخلی می خواهد پول هایش را به خارج منتقل کند و دنبال فردی قابل اعتماد می گردد تا پولش را به حساب او واریز کند ......

این گونه کلاهبردارها عمدتا دنبال  شماره حساب کارت اعتباری شما  هستند تا سر فرصت نسبت به تخیله آن اقدام کنند. این افراد برنامه خاصی برای شناسایی طعمه هایشان ندارند . هر فرد صاحب ای میلی برای این افراد یک طعمه محسوب می شود.

اما شیادهای حرفه ای تر هم هستند. کسانی که  مانند همان نیجریه ها استخوان خرد کرده این عرصه هستند . آنها ابتدا طعمه خود را شناسایی می کنند و نامه هایشان را خطاب به این افراد ارسال می کنند. در نامه این افراد خبری از عناوین کلی مانند  آقا یا خانم عزیز ، دوستان و.... نیست . عنوان نامه این افراد دقیقا اسم فرد است. این افراد از داستان های قدیمی و مضحک هم استفاده نمی کنند. خیلی جدی مدعی می شوند که مثلا قصد سرمایه گذاری در شرکت شما را دارند به شرط آنکه شما سالانه 10 درصد سود به آنها بپردازید. مبلغ این سرمایه گذاری هم باتوجه به فردی که به عنوان طعمه انتخاب کرده اند مبلغی چشمگیر است . مثلا مبلغ 10 میلیون دلار برای شرکتی که کل درآمد سال قبل آن کمتر از یک میلیون دلار بوده به طور قطع جالب توجه است .

همانطور که گفته شد این افراد ابتدا اعتماد شما را کاملا جلب می کنند (چه کسی به فردی که می خواهد پول هنگفتی به او بدهد اعتماد نمی کند) همه چیز به صورت کاملا قانونی و منطقی جلو برده می شود . برای شما قراردادی حاوی نحوه ارسال پول ، زمان ارسال آن و میزان سود سالانه ای که شما قرار است پرداخت کنید ارسال می شود . این قرارداد در سربرگ شرکتی که ظاهرا در یکی از مکان های مشهور جهان (مانند آمستردام هلند ، لندن انگلستان ، دبی امارات متحده عربی ، مادرید اسپانیا، بروکسل بل‍ژیک ، پاریس فرانسه، لاگوس نیجریه ، آبی جان نیجریه ،داکار سنگال ،‌جاکارتا اندونزی، تورنتو کانادا، لومه توگو،‌آکرا غنا ، کوتونو جمهوری بنین ، ژوهانسبورگ  آفریقای جنوبی و ....) قرار دارد برای شما ارسال می شود. تا در صورت قبول شرایط مندرج در آن و امضا این قرارداد وجه به حساب بانکی شما واریز شود .

در صورت امضا قرارداد که تمامی بندهای لازم قرارداد  (مانند آدرس طرفین، موضوع قراردارد، مدت قرارداد ، مبلغ قرارداد، نحوه فسخ ، نحوه تمدید و حتی شرایط فورس ماژور) در آن آمده است . سرمایه گذار شما اعلام یم کند که از بانکش خواسته پول را به حساب شما واریز کند . از این به بعد شما مستقیما با بانک و کارگزار سرمایه گذارتان در تماس خواهید بود.

از شما خواسته می شود تا در فرمی که ظاهراً برای ارسال وجه به حساب شما است مشخصات خود و حساب بانکی تان را بنویسید . بعد از آن برای شما چندین  سند بانکی با مهر و امضای کارگزار و رئیس بانک  ارسال خواهد شد که نشان می دهد مبلغ سرمایه گذاری در بانک مذکور آماده ارسال شده است . برای سرعت بیشتر تمامی این مراحل ار طریق آدرس ای میل شما و در مواقع ظروری تلفن انجام شده است. اکنون شما تنها یک گام تا رسیدن به وجه سرمایه گذاری فاصله دارید.کافی است کارمزد ارسال وجه (مثلا یک در هزار مبلغ سرمایه گذاری) را به شماره حسابی که برای شما ارسال شده واریز کنید تا در عرض 48 ساعت پول به حساب شما واریز شود. نکته جالب درباره این شماره حساب این است که نه در خود آن بانک که در بانک دیگری است دلیلش هم لابد افزدون بر سرعت نقل و انتقال وجوه است.

برداشتن این یک گام موجب واریز پول به حساب شما نخواهد شد در عوض سرمایه گذار ، کارگزار  بانک و حتی  خود بانکی که شما با آن تماس برقرار کرده اید به ناگاه نا پدید می شوند . پیگیری شما هم نتیجه ای نخواهد داشت چون تلفن هایی که شما با آن ها صحبت کرده اید خطوط اعتباری بوده اند و اکنون دور انداخته شده اند ، آدرس هایی هم که با آنها مکاتبه انجام داده اید جعلی بوده اند . حسابی هم که به آن پول واریز کرده اید نیز بلافاصله بعد از واریز وجه شما تخلیه و مسدود شده است .

البته این ماجرا ها که متاسفانه تعدادش اکنون بسیار زیاد شده است همیشه تنها با ضرر و زیان مادی  به پایان نمی رسد . ماجرایی مشابه در انگلستان به قیمت جان یکی از مال باختگان این گونه کلاهبرداری  انجامید . سایت    http://www.crimes-of-persuasion.com   اطلاعات جامعی درباره شیوه های گوناگون کلاهبرداری های این شیادان جمع آوری کرده است . طبق اطلاعات موجود در این سایت بیش از دویست بانک جعلی  و سایت انترنتی متقلب در خدمت اینگونه شیادی ها قراردارند و اقدام به فریب افراد در سراسر دنیا می کنند . در این سایت انواع و اقسام ترفندهایی که این افراد برای جلب اعتماد طمعه خود بکار می بندند مورد بررسی قرار گرفته است .

ظاهرا با وجود انواع و اقسام اطلاع رسانی ها درباره این گونه شیادی ها هنوز هم افرادی یافت می شوند که فریب این کلاهبرداران را می خورند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد